Voor 1 april krijgen veel huurders een brief over de huurverhoging van hun verhuurder. Jaarlijks mag de verhuurder de kale huurprijs met een percentage verhogen. Voor een sociale huurwoning is dat 3,3% dit jaar. Huur je in de vrije sector? Dan is de maximumverhoging dit jaar 4,1% tenzij je iets anders hebt afgesproken in je huurcontract.
Controleer of het klopt
Het is slim om na te rekenen of de verhuurder ook dit jaar een verhoging van de huur mag vragen. De huurcommissie kan helpen met de ‘check je prijs’ tool om na te rekenen of de kale huur van de woning klopt. Het resultaat is een puntenaantal. Dit puntentotaal bepaalt de maximale huur van een zelfstandige sociale huurwoning. De verhuurder mag geen hogere huur vragen, wel een lagere huur. De Woonbond heeft een handig overzicht gemaakt van redenen om bezwaar te maken tegen de huurverhoging.
Maak bezwaar als de huurverhoging niet klopt
Klopt de nieuwe huurverhoging niet? Maak dan bezwaar. Stuur de verhuurder een bezwaar per e-mail of brief, vóór de datum waarop de huurverhoging ingaat. Gaat de verhuurder akkoord met het bezwaar, dan gaat de huurverhoging niet door of krijg je minder huurverhoging. Is de verhuurder het niet eens met je bezwaar? Dan moet de verhuurder aan de Huurcommissie vragen om de huurverhoging te beoordelen.
Misschien recht op huurverlaging
Sommige huurders hebben deze zomer recht op een eenmalige huurverlaging. Als het goed is wordt dit automatisch geregeld door de corporatie. Deze eenmalige huurverlaging is speciaal voor huishoudens met een laag inkomen – tot 120 procent van het sociaal minimum – die in de sociale sector huren. Het HNA vindt dat huurders met een identieke financiële situatie, maar huren bij een woningcorporatie of particuliere/commerciële verhuurder, ook aanspraak moeten kunnen maken op deze eenmalige huurverlaging. Daarom roept zij deze huurders op om gebruik te maken van onze voorbeeldbrief waarin huurders hun verhuurder kunnen verzoeken om ook eenmalig deze huurverlaging te ontvangen.